Афіцыйны сайт Рэспублікі Беларусь
Навіны
Каляндар падзей у Беларусі
Выдатныя мясціны Беларусі
Сусветная спадчына ЮНЕСКА ў Беларусі
Беларускія санаторыі і курорты
Сувеніры з Беларусі
| Галоўная | Навіны | Галоўныя навіны

Галоўныя навіны

19 Apr 2023

Як рашэнне Лукашэнкі захаваць цэментную прамысловасць стала залогам якасці беларускіх дарог

Як рашэнне Лукашэнкі захаваць цэментную прамысловасць стала залогам якасці беларускіх дарог

Бетонныя дарогі ў Беларусі пачалі будаваць у канцы 60-х гадоў мінулага стагоддзя. Першая такая траса злучыла Калінкавічы і Пінск. Гэта была аўтамабільная дарога другой катэгорыі з маналітна-каркасным цэментабетонным пакрыццём. Яе працягласць склала 250 км. Да Алімпійскіх гульняў 1980 года бетонка звязала ўчастак трасы Масква - Мінск - Брэст. З часам тэхналогія дабралася і да мясцовых дарог. Але пасля развалу Савецкага Саюза бетонны маршрут у Беларусі зайшоў у тупік. У новым выпуску праекта "Па факце: рашэнні Першага" мы раскажам, як плануюць выконваць даручэнне Прэзідэнта па будаўніцтве бетонных дарог, што ўяўляе цэментная прамысловасць Беларусі і ў чым перавагі бетонкі.

Якімі прадпрыемствамі прадстаўлена беларуская цэментная прамысловасць

"Адна з архіважных задач - захаваць набраны тэмп развіцця інжынерна-транспартнай інфраструктуры. Аб'ёмы дарожнага будаўніцтва, уводу жылля, добраўпарадкаванне населеных пунктаў - залог камфортнага пражывання ў рэгіёнах. Трэба вярнуцца да маштабнага будаўніцтва бетонных аўтамагістралей. За гэта патрабаванне будзе вельмі строгае. Я папярэджваў асобных членаў урада аб гэтым. Я ж вас адвёз і паказаў, як гэта трэба рабіць. Мы ж закупілі да гэтых яшчэ санкцый самае сучаснае абсталяванне. Бетонныя дарогі - гэта наш паратунак у нашых умовах надвор'я. Гэта даўгавечнасць. Гэта задачы для ўрада і мясцовых органаў", - звярнуў увагу на важнасць будаўніцтва бетонных дарог кіраўнік дзяржавы ў сваім Пасланні беларускаму народу і парламенту ў гэтым годзе.

Давайце разбірацца, у чым унікальнасць бетону і чаму праз столькі часу Прэзідэнт зноў арыентуе на маштабнае будаўніцтва бетонных аўтамагістралей. Бетон - гэта будаўнічая сумесь, у саставе якой цэмент, пясок і спецыяльныя напаўняльнікі. Па сваіх уласцівасцях ён можа канкурыраваць з мармурам і гранітам. Бетон бывае розных відаў, але ключавым кампанентам выступае цэмент. Яго яшчэ вобразна называюць "хлебам будаўніцтва". А ўсё таму, што без яго немагчыма ўявіць ні адну будоўлю. Гэта тратуарная дарожка ў двары або небаскроб.

Цэментная прамысловасць у Беларусі прадстаўлена трыма кампаніямі: "Краснасельскбудматэрыялы", Беларускі цэментны завод, "Крычаўцэментнашыфер". Дарэчы, у 1999 годзе за краснасельскі завод замежныя інвестары прапаноўвалі $25 млн. Рашэнне Першага - пакінуць прадпрыемства ва ўласнасці дзяржавы. Пераломным момантам у развіцці цэментнай прамысловасці краіны стала нарада ў Прэзідэнта ў ліпені 2007 года. Тады кіраўнік дзяржавы даручыў ураду прыняць меры па павелічэнні штогадовай вытворчасці цэменту на беларускіх прадпрыемствах да 10 млн т. А ў снежні 2008-га быў выдадзены адпаведны ўказ, на аснове якога і пачалася мадэрнізацыя галіны.

Чаму пры будаўніцтве другой МКАД выкарыстоўвалі бетон

Пасля мадэрнізацыі трох цэментных заводаў беларусы перасталі залежаць ад імпартнай сыравіны. Больш таго, айчынныя спецыялісты асвоілі нямецкую і амерыканскую тэхналогіі ўкладкі бетону. У 2014 годзе Прэзідэнту ў Мінскім раёне паказалі будаўнічую пляцоўку, дзе пракладвалася другая кальцавая аўтадарога. Кіраўніцтва транспартнай галіны, будаўнікі і праекціроўшчыкі сыходзяцца на думцы: прынятае ў свой час рашэнне Першага аб пераходзе да маштабнага будаўніцтва дарог з бетонным пакрыццём - правільнае. Пры захаванні неабходных тэхналагічных умоў гарантыйны тэрмін на такія магістралі складае да 25 гадоў. Для параўнання: на асфальтавае пакрыццё - усяго 10 гадоў. Акрамя таго, бетонка вытрымлівае вялікія нагрузкі, што дае больш магчымасцей для праезду цяжкавагавага транспарту. Гэта цяпер мы ўспрымаем МКАД-2 як належнае, а на той час яе разглядалі як сапраўдны выратавальны круг. Бо першая кальцавая проста задыхалася ад патоку машын.

"Гэтым дарогам быць. І не так, як вы намецілі, а максімальна", - заявіў Аляксандр Лукашэнка ў час наведвання будаўнічай пляцоўкі другой кальцавой дарогі вакол Мінска. Для збудавання аўтадарог з бетонным пакрыццём неабходна толькі мясцовая сыравіна, якая ў дастатковай колькасць ёсць у Беларусі, у той час як у вытворчасці асфальту выкарыстоўваецца бітум, выпрацоўваемы з імпартнай нафты. Такім чынам, адначасова зніжаецца патрэбнасць у дарагой імпартнай сыравіне і павышаецца загрузка мадэрнізаваных у Беларусі цэментных заводаў.

Будавалі другую МКАД у два этапы. Першы ўчастак увялі ў эксплуатацыю ў 2015 годзе. Яго працягласць склала звыш 46 км. Другі, 41 км, адкрылі ў канцы снежня 2016-га. На ўсё спатрэбілася 315 тыс. куб.м бетону. Выкарыстоўвалі беларускі цэмент экстра-класа.

"Пройдзе шмат гадоў, і мы будзем ганарыцца тым, што пабудавалі такую дарогу. Для мяне было важна захаваць працоўныя калектывы і каб нашы будаўнічыя трэсты атрымалі работу. Усе на ўзроўні Сусветнага банка прызналі, што мы будуем дарогу ў два-тры разы танней, чым такія дарогі будуюць нашы суседзі", - заявіў беларускі лідар на цырымоніі адкрыцця руху па завершанай другой кальцавой аўтамабільнай дарозе вакол Мінска ў снежні 2016 года.

Якія беларускія дарогі з цэментабетонным пакрыццём адрамантуюць у гэтым годзе

З 2015 па 2022 год у Беларусі ўзвялі і рэканструявалі 176 км рэспубліканскіх аўтадарог з цэментабетонным пакрыццём. Ёсць планы і на гэты год. Палкі ў колы ставяць заходнія партнёры. Напрыклад, у рамках крэдытнага пагаднення паміж Беларуссю і Еўрапейскім банкам рэканструкцыі і развіцця прадугледжвалася рэканструкцыя аўтадарогі М3 Мінск - Віцебск і 13 маставых збудаванняў. Але, улічваючы цяперашнія геапалітычныя выбоіны на шляху супрацоўніцтва, банк усе аперацыі спыніў.

"Пасля адмовы ў крэдытных сродках мы змаглі знайсці замену гэтым крыніцам, і сёння праекты не замарожаны, яны рэалізуюцца за кошт бюджэтных сродкаў. У 2014-2015 гадах было набыта спецыялізаванае абсталяванне - два бетона-ўкладачныя комплексы амерыканскай і еўрапейскай фірм. І з дапамогай іх былі рэалізаваны маштабныя праекты па Беларусі. У прыватнасці, будаўніцтва другой кальцавой дарогі вакол Мінска, Р80, Р23 і іншыя", - расказаў начальнік упраўлення развіцця аўтамабільных дарог галоўнага ўпраўлення аўтамабільных дарог Міністэрства транспарту і камунікацый Сяргей Лявончык.

Паводле слоў эксперта, будаўніцтва дарог з цэментабетонным пакрыццём прадаўжаецца. "У гэтым годзе ў планах рэканструкцыя дарогі Слабада - Навасады ў напрамку Жодзіна. Таксама мы плануем рэканструкцыю дарогі М3 Мінск - Віцебск. У гэтым годзе плануем пачаць гэтыя работы на ўчастку ад Лагойска да Плешчаніц", - агучыў планы па рамонце беларускіх дарог Сяргей Лявончык.

Акрамя дарожнай сеткі, не меншая ўвага надаецца і рамонту мастоў. Святло-лазернае шоу, танцуючы рэгуліроўшчык, "вулічныя танцы на мосце" - так напярэдадні святочных велікодных выхадных адкрывалі пуцеправод у Гродне. Капітальны рамонт доўжыўся амаль год. Да канца 2023-га завершаць узвядзенне моста і ў Лідскім раёне. Спецыялісты падлічылі: танней пабудаваць новы, чым аднаўляць стары. Усяго па даручэнні Першага на гэты год запланаваны будаўнічыя работы яшчэ на 12 маставых збудаваннях.

Паводле слоў Сяргея Лявончыка, яшчэ некалькі гадоў таму была праведзена дыягностыка ўсіх маставых збудаванняў на рэспубліканскай сетцы аўтадарог. "Былі вызначаны 32 збудаванні, якія ў першую чаргу патрабуюць правядзення неадкладных работ. Мы пачыналі гэты праект з Еўрапейскім банкам рэканструкцыі і развіцця, але сёння мы праводзім рэканструкцыю гэтых дарог і мастоў за кошт сродкаў бюджэту. У мінулым годзе мы ўвялі чатыры маставыя збудаванні, у гэтым таксама плануем увесці ў строй чатыры масты. Усе збудаванні будуць ва ўстаноўленыя тэрміны пабудаваны", - запэўніў Сяргей Лявончык.

Як ідуць справы з рамонтам і ўтрыманнем беларускіх дарог мясцовага значэння

Яшчэ ў 2014-м, адкрываючы другую кальцавую, кіраўнік дзяржавы прасіў не забываць пра дарогі мясцовага значэння. Дарэчы, аб гэтым Прэзідэнт не перастае нагадваць і цяпер. Гаспадарскі падыход павінен быць усюды: ад невялікай дарожкі ў вёсцы да аўтамагістралі рэспубліканскага значэння.

"Для нас цяпер архіважная задача - гэта дарогі. Усе на аўтамабілях. Недзе там па ЖКГ нейкія пытанні трэба вырашыць. Віцэ-прэм'ер мне дакладваў: ён узяў на ўзбраенне ў кожнай вёсцы бетанаваць дарогу. Не асфальт, а бетон. Таму што яе парэжуць (у выпадку з асфальтавым пакрыццём. - Заўвага БЕЛТА), а бетон будзе ляжаць. І наогул мы дамовіліся больш цэменту выкарыстоўваць на гэта. Але ж не выконваецца. Трэба рабіць там, дзе перш за ўсё трэба. Калі там нейкая вёсачка, дзе два чалавекі, - трэба шліфануць гэту дарогу. І не трэба там бетон выкладваць. У аграгарадках, раённых цэнтрах недзе гэтыя дарогі - там, дзе вельмі трэба і дзе заўтра будуць жыць людзі. Толькі такі павінен быць, гаспадарскі падыход", - агучыў задачы па развіцці дарожнай сеткі Аляксандр Лукашэнка на пасяджэнні Савета Міністраў у сакавіку бягучага года.

У чым перавага бетонных дарог перад асфальтавымі

Бетон даражэйшы за асфальт. Але агульныя затраты зніжаюцца за кошт невысокіх расходаў пры эксплуатацыі. Бетонка не баіцца агрэсіўнага ўздзеяння кліматычных фактараў. Не пагражае ёй і ўтварэнне каляіны. Застрахавана яна і ад санкцый. У краіне ёсць усё для яе вытворчасці: і заводы, і сыравіна, і абсталяванне. Дык чаму не будаваць далей гэты выгадны маршрут?

"Почему сегодня не строить дороги и не ремонтировать? Нам-то и строить их не много надо, нам надо эти содержать. Мы приняли программу строительства и модернизации местных дорог. Мы не отстаем. Там тысячи километров дорог. Модернизируем, восстанавливаем. И нет у нас причины, чтобы под какими-то санкциями свернуть эту работу. Будем ремонтировать. И особенно местные дороги. От районного центра до агрогородка за пятилетку все дороги должны быть. Двухполосные, нам не надо там автобаны, но в хорошем состоянии. И от области до всех районов дороги должны быть нормальные", - поручил Президент Беларуси в июне прошлого года во время посещения ОАО "Агрокомбинат "Юбилейный" в Оршанском районе.

"Чаму сёння не будаваць дарог і не рамантаваць? Нам жа і будаваць іх не шмат трэба, нам трэба гэтыя ўтрымліваць. Мы прынялі праграму будаўніцтва і мадэрнізацыі мясцовых дарог. Мы не адстаём. Там тысячы кіламетраў дарог. Мадэрнізуем, аднаўляем. І няма ў нас прычыны, каб пад нейкімі санкцыямі згарнуць гэту работу. Будзем рамантаваць. І асабліва мясцовыя дарогі. Ад раённага цэнтра да аграгарадка за пяцігодку ўсе дарогі павінны быць. Двухпалосныя, нам не трэба там аўтабаны, але ў добрым стане. І ад вобласці да ўсіх раёнаў дарогі павінны быць нармальныя", - даручыў Прэзідэнт Беларусі ў чэрвені мінулага года ў час наведвання ААТ "Агракамбінат "Юбілейны" ў Аршанскім раёне.

Праект створаны за кошт сродкаў мэтавага збору на вытворчасць нацыянальнага кантэнту.

Архіў
Пн Аўт Сер Чцв Пт Сб Нядз
Помнікі Вялікай Айчыннай вайны ў Беларусі